A hosszútávfutó naplója

A hosszútávfutó naplója

Ultrabalaton, avagy az amatőr futók Sziget-fesztiválja

2019. május 13. - Memuka

Van akinek már snassz, mert tömegrendezvény, mert aszfalt, mert sok a pohos és a csíra, de az Ultrabalaton az a rendezvény, amely itthon a legtöbb futót mozgatja meg egyszerre. Valóban nagyon nagy a merítés, talán túlságosan is nagy, de azért itt is lehet olyat domborítani, ami előtt le a kalappal. 

A recept egyszerű: fusd körbe a Balatont. Hasonló verseny már van, a BSI Szuperbalatonja, ám a két rendezvény merőben más. A Szuperbalatonon négy egymást követő nap kell megfutni a penzumot egyénileg vagy csapatban, az UB-n ezzel szemben folyamatosan kell futni. A Szuperbalaton is kihívás - négy egymást követő napon félmaratonnyi távokat megfutni, illetve egyedül 45-50 kilométereket azért nem semmi - az UB esetében az a kunszt, hogy ezt gyakorlatilag pihenés nélkül kell megcsinálni. Vagyis ha az a kérdés, hogy mi a nehezebb, négy nap alatt letolni négyszer 50-et vagy egy nap alatt 221-et, akkor nyilván utóbbi lesz a nagyobb kihívás - azért hosszabb az UB, mert északon többet kanyarog logisztikai és egyéb okok miatt. 

Mindazonáltal a Szuperbalaton összességében egy verseny, ahová komoly emberek mennek komolyat futni - itt futottam én is a maratonomat. Az UB meg egy rohadt nagy buli, ahol nem mellesleg futni is kell. És az a kérdés, hogy mekkora a futás és mekkora a buli része. Aki egyedül megy végig, annak inkább pár nappal később jön a buli, aki viszont nagy csapatban, annak végig az.  Mi kilencfős csapattal mentünk, így egyénileg 25 km jutott nagyjából egy főre, vagyis nálunk úgy kétharmad buli, egyharmad futás lehetett az arány.

zamardi.jpg

Zamárdi, reggel fél hét, háttérben Tihany, mögötte Füred, vagyis a cél

Tízfős csapatoknál is le kell futni egy bő félmaratont 24 óra alatt, vagyis ez már mégiscsak hosszútávfutásnak felel meg. És még így is úgy zajlott a nevezés, mintha ingyenkenyeret osztottak volna, tíz perc alatt betelt a nevezési lista, többen maradtak kinn, mint ahányan bekerültek. Eddig az egyéniek és a kétfős, háromfős váltók közül mindenki bekerült limit nélkül - ez egyrészt nem nagy ügy, hiszen itt finoman szólva nem volt százszoros túljelentkezés, másrészt ez elegáns gesztus azok számára, akik extrém teljesítményre vállalkoznak.

Nos, az idén lett 13 fős csapat is, és nem volt nyitott a kétfős váltói nevezés sem. Utóbbi egyszerűen nem volt fair. Plusz négy vagy hat ember nem tűnt volna fel, nem kerültek többe, nem vittek el extra erőforrást, érthetetlen, miért volt létszámlimit. A másik fele a dolognak a 13 fős váltó. Hogy ennek mi értelme volt. Erre könyebb válaszolni: sokkal több bevételt hoz. A 13 fős váltónál egy főre 17 km jut, ezt akárhány részletben le lehet futni, tehát akár három részletben is, ez átlag hat km per futás, vagyis erre szinte mindenki képes. Kérdés, ebben mennyi a sportérték.

Most lehet mondani, hogy fúj, undorító, lenézem azt, aki csak 17-et tud, de ez nem így van. Nagyon jó teljesítmény egy amatőr futótól a 17, de még a tíz is, nincs ezzel semmi baj. Csak hát ez egy olyan verseny, ahol néhány induló 221 kilométert fut egymaga. Nem lehet, hogy a két véglet, a 221 és a 17 kicsit messzire került? Felesleges elitistának lenni, és azt modani, hogy azért ultra, mert több mint 42, vagyis legfeljebb négyfős váltók legyenek, mert akkor ez a verseny senkit sem érdekelne azokon kívül, akik elindulnak. Abban meg nincs pénz. Abban van pénz, ha a lehető legtöbb induló van, márpedig ehhez kellenek a rövid távok.

20190513_132717.jpg

Ezt adták

Az a kérdés, hogy hol legyen vége? Egyrészt teljesen rendben van, hogy a szervezők minél több profitot szeretnének elérni, elvégre nem jótékonysági egylet szervezi a versenyt, hanem egy vállalkozás. Másrészt egy ponton túl nem lesz kényelmes ez az egész. Már most is rendkívül sok volt az autó, néhol alig lehetett parkolni, az első 80 kilométeren a futóknak sokszor keringeniük kellett az autók között. Ha folytatódik a bevételmaximalizálás, ha még több csapat, még többfős váltók indulhatnak, akkor egyre elviselhetetlenebb lesz a tömeg.

Remélem, a 13-as váltó csak annak szólt, hogy ez a 13. UB, ami jaj, mekkora poén, de azért jövőre ne legyen 14, majd 15 fős váltó, mert bele fogunk fulladni az autókba és a kísérőkbe. Jó lenne, ha ez a verseny megmaradna kihívásnak minden induló számára, és igazi sportemberek töltenék együtt ezt a 24 órát.

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszutavfutonaploja.blog.hu/api/trackback/id/tr2414823382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása